Supply chain en logistiek

“Pipple krijgt iedereen enthousiast over data”

Harm Bodewes

Executive Director Data & Analytics at Vanderlande

Elke dag bereiken 11,5 miljoen koffers dankzij de techniek van Vanderlande hun bestemming. De robots van de Veghelse automatiseerder jagen bovendien 45 miljoen pakjes per dag door de distributiecentra van onder meer Amazon, UPS en DHL. Aan data dus geen gebrek. Pipple helpt Vanderlande door de bomen het bos te zien.

Geen hogere wiskunde

Data science beschouwt Bodewes niet als hogere wiskunde. Hij is afgestudeerd in datamodellering en nu Executive Director Data & Analytics bij Vanderlande. Veel lastiger vindt hij het om zijn collega’s te overtuigen van de waarde van de data, die vaak voor het oprapen ligt. “We zijn van oorsprong een familiebedrijf; veel collega’s staan graag zelf te sleutelen in de fabriek. Dat siert hen, maar tegelijkertijd nemen we beslissingen nog te vaak op intuïtie en buikgevoel.” Hoog tijd voor ‘fact-based decision making’, vindt hij.

Fijn klein

Toch was er geen keiharde business case nodig om Vanderlande het huidige datatijdperk in te laten slepen door een externe partij. “Vooraf valt niet te becijferen wat zo’n omslag oplevert. Ik geloof meer in een goed idee dan in een business case die tot zes cijfers achter de komma is uitgewerkt.” De keus viel op Pipple, een relatief klein en modern bureau. Bodewes: “Wat Pipple doet, lukt grote bedrijven niet. Daar heb ik te maken met een accountmanager die voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Met Pipple bel je gewoon even, ze reageren snel en denken proactief mee. Ik wens Pipple toe dat ze niet groter worden dan een man of vijftig.”

Patronen herkennen

Begin dit jaar voegde Vanderlande twee teams, Master Data Management en Business Intelligence, samen tot één afdeling: Data & Analytics. Recent is er een nieuw, derde team aan toegevoegd: Business Analytics. Bodewes: “We stuurden enorme Excelbestanden naar honderden managers in tientallen landen, zonder enig grip op het gebruik of de interpretatie ervan. Bovendien liepen rapportages langs elkaar heen. Verbanden werden nauwelijks gelegd. Dat doen we inmiddels veel beter. Wij herkennen patronen in onze cijfers voordat de directie ze zien.”

Besparing

Een klapper die op den duur tonnen bespaart, maakte Vanderlande dankzij het verband dat Pipple legde tussen het callregistratie- en het ERP-systeem. Bodewes: “Sindsdien signaleren we het heel vroeg als er opvallend veel reserve-onderdelen voor een bepaalde component besteld worden. We geven de producent van de component een seintje dat er iets niet in de haak is in zijn productie. Die kan daardoor snel ingrijpen, zodat wij veel minder last hebben van defecte onderdelen.”

Competence development

Pipple heeft ook de opdracht om data science in de genen van het bedrijf te krijgen. Bodewes: “Ik sleep Bart van de Laar, onze Pippelaar, mee naar allerlei directie- en stuurgroep meetings.” Hij wil zijn mensen op het niveau van Bart krijgen. Of hoger. “Laatst liet Bart ons in teams tegen elkaar strijden: het groepje dat het algoritme wist te maken dat de biervoorkeur van een -fictieve- manager het beste voorspelde, won een bierpakket. We hadden de grootste lol. Ook dat is een kracht van Pipple: ze krijgen iedereen enthousiast over data.”

Harm Bodewes

Executive Director Data & Analytics at Vanderlande

Elke dag bereiken 11,5 miljoen koffers dankzij de techniek van Vanderlande hun bestemming. De robots van de Veghelse automatiseerder jagen bovendien 45 miljoen pakjes per dag door de distributiecentra van onder meer Amazon, UPS en DHL. Aan data dus geen gebrek. Pipple helpt Vanderlande door de bomen het bos te zien.

Geen hogere wiskunde

Data science beschouwt Bodewes niet als hogere wiskunde. Hij is afgestudeerd in datamodellering en nu Executive Director Data & Analytics bij Vanderlande. Veel lastiger vindt hij het om zijn collega’s te overtuigen van de waarde van de data, die vaak voor het oprapen ligt. “We zijn van oorsprong een familiebedrijf; veel collega’s staan graag zelf te sleutelen in de fabriek. Dat siert hen, maar tegelijkertijd nemen we beslissingen nog te vaak op intuïtie en buikgevoel.” Hoog tijd voor ‘fact-based decision making’, vindt hij.

Fijn klein

Toch was er geen keiharde business case nodig om Vanderlande het huidige datatijdperk in te laten slepen door een externe partij. “Vooraf valt niet te becijferen wat zo’n omslag oplevert. Ik geloof meer in een goed idee dan in een business case die tot zes cijfers achter de komma is uitgewerkt.” De keus viel op Pipple, een relatief klein en modern bureau. Bodewes: “Wat Pipple doet, lukt grote bedrijven niet. Daar heb ik te maken met een accountmanager die voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Met Pipple bel je gewoon even, ze reageren snel en denken proactief mee. Ik wens Pipple toe dat ze niet groter worden dan een man of vijftig.”

Patronen herkennen

Begin dit jaar voegde Vanderlande twee teams, Master Data Management en Business Intelligence, samen tot één afdeling: Data & Analytics. Recent is er een nieuw, derde team aan toegevoegd: Business Analytics. Bodewes: “We stuurden enorme Excelbestanden naar honderden managers in tientallen landen, zonder enig grip op het gebruik of de interpretatie ervan. Bovendien liepen rapportages langs elkaar heen. Verbanden werden nauwelijks gelegd. Dat doen we inmiddels veel beter. Wij herkennen patronen in onze cijfers voordat de directie ze zien.”

Besparing

Een klapper die op den duur tonnen bespaart, maakte Vanderlande dankzij het verband dat Pipple legde tussen het callregistratie- en het ERP-systeem. Bodewes: “Sindsdien signaleren we het heel vroeg als er opvallend veel reserve-onderdelen voor een bepaalde component besteld worden. We geven de producent van de component een seintje dat er iets niet in de haak is in zijn productie. Die kan daardoor snel ingrijpen, zodat wij veel minder last hebben van defecte onderdelen.”

Competence development

Pipple heeft ook de opdracht om data science in de genen van het bedrijf te krijgen. Bodewes: “Ik sleep Bart van de Laar, onze Pippelaar, mee naar allerlei directie- en stuurgroep meetings.” Hij wil zijn mensen op het niveau van Bart krijgen. Of hoger. “Laatst liet Bart ons in teams tegen elkaar strijden: het groepje dat het algoritme wist te maken dat de biervoorkeur van een -fictieve- manager het beste voorspelde, won een bierpakket. We hadden de grootste lol. Ook dat is een kracht van Pipple: ze krijgen iedereen enthousiast over data.”

Harm Bodewes

Executive Director Data & Analytics at Vanderlande

Elke dag bereiken 11,5 miljoen koffers dankzij de techniek van Vanderlande hun bestemming. De robots van de Veghelse automatiseerder jagen bovendien 45 miljoen pakjes per dag door de distributiecentra van onder meer Amazon, UPS en DHL. Aan data dus geen gebrek. Pipple helpt Vanderlande door de bomen het bos te zien.

Geen hogere wiskunde

Data science beschouwt Bodewes niet als hogere wiskunde. Hij is afgestudeerd in datamodellering en nu Executive Director Data & Analytics bij Vanderlande. Veel lastiger vindt hij het om zijn collega’s te overtuigen van de waarde van de data, die vaak voor het oprapen ligt. “We zijn van oorsprong een familiebedrijf; veel collega’s staan graag zelf te sleutelen in de fabriek. Dat siert hen, maar tegelijkertijd nemen we beslissingen nog te vaak op intuïtie en buikgevoel.” Hoog tijd voor ‘fact-based decision making’, vindt hij.

Fijn klein

Toch was er geen keiharde business case nodig om Vanderlande het huidige datatijdperk in te laten slepen door een externe partij. “Vooraf valt niet te becijferen wat zo’n omslag oplevert. Ik geloof meer in een goed idee dan in een business case die tot zes cijfers achter de komma is uitgewerkt.” De keus viel op Pipple, een relatief klein en modern bureau. Bodewes: “Wat Pipple doet, lukt grote bedrijven niet. Daar heb ik te maken met een accountmanager die voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Met Pipple bel je gewoon even, ze reageren snel en denken proactief mee. Ik wens Pipple toe dat ze niet groter worden dan een man of vijftig.”

Patronen herkennen

Begin dit jaar voegde Vanderlande twee teams, Master Data Management en Business Intelligence, samen tot één afdeling: Data & Analytics. Recent is er een nieuw, derde team aan toegevoegd: Business Analytics. Bodewes: “We stuurden enorme Excelbestanden naar honderden managers in tientallen landen, zonder enig grip op het gebruik of de interpretatie ervan. Bovendien liepen rapportages langs elkaar heen. Verbanden werden nauwelijks gelegd. Dat doen we inmiddels veel beter. Wij herkennen patronen in onze cijfers voordat de directie ze zien.”

Besparing

Een klapper die op den duur tonnen bespaart, maakte Vanderlande dankzij het verband dat Pipple legde tussen het callregistratie- en het ERP-systeem. Bodewes: “Sindsdien signaleren we het heel vroeg als er opvallend veel reserve-onderdelen voor een bepaalde component besteld worden. We geven de producent van de component een seintje dat er iets niet in de haak is in zijn productie. Die kan daardoor snel ingrijpen, zodat wij veel minder last hebben van defecte onderdelen.”

Competence development

Pipple heeft ook de opdracht om data science in de genen van het bedrijf te krijgen. Bodewes: “Ik sleep Bart van de Laar, onze Pippelaar, mee naar allerlei directie- en stuurgroep meetings.” Hij wil zijn mensen op het niveau van Bart krijgen. Of hoger. “Laatst liet Bart ons in teams tegen elkaar strijden: het groepje dat het algoritme wist te maken dat de biervoorkeur van een -fictieve- manager het beste voorspelde, won een bierpakket. We hadden de grootste lol. Ook dat is een kracht van Pipple: ze krijgen iedereen enthousiast over data.”

Elke dag bereiken 11,5 miljoen koffers dankzij de techniek van Vanderlande hun bestemming. De robots van de Veghelse automatiseerder jagen bovendien 45 miljoen pakjes per dag door de distributiecentra van onder meer Amazon, UPS en DHL. Aan data dus geen gebrek. Pipple helpt Vanderlande door de bomen het bos te zien.

Geen hogere wiskunde

Data science beschouwt Bodewes niet als hogere wiskunde. Hij is afgestudeerd in datamodellering en nu Executive Director Data & Analytics bij Vanderlande. Veel lastiger vindt hij het om zijn collega’s te overtuigen van de waarde van de data, die vaak voor het oprapen ligt. “We zijn van oorsprong een familiebedrijf; veel collega’s staan graag zelf te sleutelen in de fabriek. Dat siert hen, maar tegelijkertijd nemen we beslissingen nog te vaak op intuïtie en buikgevoel.” Hoog tijd voor ‘fact-based decision making’, vindt hij.

Fijn klein

Toch was er geen keiharde business case nodig om Vanderlande het huidige datatijdperk in te laten slepen door een externe partij. “Vooraf valt niet te becijferen wat zo’n omslag oplevert. Ik geloof meer in een goed idee dan in een business case die tot zes cijfers achter de komma is uitgewerkt.” De keus viel op Pipple, een relatief klein en modern bureau. Bodewes: “Wat Pipple doet, lukt grote bedrijven niet. Daar heb ik te maken met een accountmanager die voor elk wissewasje toestemming moet vragen. Met Pipple bel je gewoon even, ze reageren snel en denken proactief mee. Ik wens Pipple toe dat ze niet groter worden dan een man of vijftig.”

Patronen herkennen

Begin dit jaar voegde Vanderlande twee teams, Master Data Management en Business Intelligence, samen tot één afdeling: Data & Analytics. Recent is er een nieuw, derde team aan toegevoegd: Business Analytics. Bodewes: “We stuurden enorme Excelbestanden naar honderden managers in tientallen landen, zonder enig grip op het gebruik of de interpretatie ervan. Bovendien liepen rapportages langs elkaar heen. Verbanden werden nauwelijks gelegd. Dat doen we inmiddels veel beter. Wij herkennen patronen in onze cijfers voordat de directie ze zien.”

Besparing

Een klapper die op den duur tonnen bespaart, maakte Vanderlande dankzij het verband dat Pipple legde tussen het callregistratie- en het ERP-systeem. Bodewes: “Sindsdien signaleren we het heel vroeg als er opvallend veel reserve-onderdelen voor een bepaalde component besteld worden. We geven de producent van de component een seintje dat er iets niet in de haak is in zijn productie. Die kan daardoor snel ingrijpen, zodat wij veel minder last hebben van defecte onderdelen.”

Competence development

Pipple heeft ook de opdracht om data science in de genen van het bedrijf te krijgen. Bodewes: “Ik sleep Bart van de Laar, onze Pippelaar, mee naar allerlei directie- en stuurgroep meetings.” Hij wil zijn mensen op het niveau van Bart krijgen. Of hoger. “Laatst liet Bart ons in teams tegen elkaar strijden: het groepje dat het algoritme wist te maken dat de biervoorkeur van een -fictieve- manager het beste voorspelde, won een bierpakket. We hadden de grootste lol. Ook dat is een kracht van Pipple: ze krijgen iedereen enthousiast over data.”

Harm Bodewes

Executive Director Data & Analytics at Vanderlande

Geinteresseerd?

Neem contact op.