Supply chain en logistiek

“Als het op de achterkant van een bierviltje kan, doet Pipple dat”

Rob Jacobs

manager Supply Chain Development & Performance at Jumbo

Door de opkomst van thuisbezorging in de foodretail kwam Jumbo, expert in fulfilment, voor nieuwe uitdagingen te staan. Samen met Pipple maakten ze zich de finesses van het thuisbezorgen eigen.

Wie zijn boodschappen thuis laat bezorgen wil niet de ene dag een container vol hagelslag voor de deur en de volgende een met wc-papier. Het moet een kratje zijn, gevuld met kleine eenheden. Er mag niks van het boodschappenlijstje ontbreken. En de chips moet boven op het pak melk en niet andersom.

E-commerce fulfilment

Dat bestellingen afleveren aan consumenten een heel ander verhaal is dan de bevoorrading van supermarkten, was Jumbo al vroeg duidelijk. Om de groei van e-commerce het hoofd te bieden bouwden ze twee e-commerce fulfilment centrum (EFC’s). Om die net zo effectief te laten functioneren als een klassiek distributiecentrum is een leerproces, vertelt Rob Jacobs, manager Supply Chain Development & Performance bij Jumbo. “In foodretail zijn de marges flinterdun en de aantallen groot. Tien seconden waste of winst zijn al substantieel.”

Jumbo wilde daarom naar hartenlust kunnen experimenteren met procesaanpassingen, zonder de feitelijke workflow te verstoren. Hiervoor vroegen ze Pipple hun EFC virtueel na te bouwen. Binnen veertien weken stond er een perfect model van de werkelijkheid.

Simulaties

Toen kon het simuleren beginnen: ze bekeken het effect van aparte verzamelgebieden voor snelle en langzaam lopende goederen. En ze testten wat verschillende aanvultijden deden met de voorraden. Jacobs: “De simulaties brachten verbeteringen in beeld waar we niet eens aan hadden gedacht.” Het bracht Jumbo veel: er zijn nu minder kratten nodig, de productiviteit van de EFC’s is verbeterd en het magazijn wordt sneller en beter gevuld. Met wat aanpassingen kunnen ze het simulatiemodel bovendien gebruiken om toekomstige EFC’s in te richten.

Toepasbare waarde

Jacobs is, naast de resultaten, bijzonder te spreken over de flexibele instelling van Pipple. Omdat hij agile wilde werken werd na elke tussenfase opnieuw bekeken wat er van Pipple nodig was om verder te verbeteren. “Niet ideaal voor een partij als Pipple, maar voor hen was dat geen enkel probleem.” Bovendien was Jacobs naar eigen zeggen een strenge business owner. “Aan alleen een geweldig mooie regressieanalyse had ik niks. Elk tussenproduct moest meteen toepasbare waarde hebben.” Daarin slaagde Pipple. Helemaal bijzonder vindt Jacobs het dat Pipple de simulatiesoftware van Jumbo zo snel in de vingers had. “Dat getuigde van een enorme drive, die aanstekelijk werkte op de rest van het team.” Hij zal Pipple vaker inschakelen. “Ze maken het niet complexer dan nodig. Als het op de achterkant van een bierviltje kan, doen ze dat. Die mentaliteit sluit goed aan bij Jumbo DNA.“

Rob Jacobs

manager Supply Chain Development & Performance at Jumbo

Door de opkomst van thuisbezorging in de foodretail kwam Jumbo, expert in fulfilment, voor nieuwe uitdagingen te staan. Samen met Pipple maakten ze zich de finesses van het thuisbezorgen eigen.

Wie zijn boodschappen thuis laat bezorgen wil niet de ene dag een container vol hagelslag voor de deur en de volgende een met wc-papier. Het moet een kratje zijn, gevuld met kleine eenheden. Er mag niks van het boodschappenlijstje ontbreken. En de chips moet boven op het pak melk en niet andersom.

E-commerce fulfilment

Dat bestellingen afleveren aan consumenten een heel ander verhaal is dan de bevoorrading van supermarkten, was Jumbo al vroeg duidelijk. Om de groei van e-commerce het hoofd te bieden bouwden ze twee e-commerce fulfilment centrum (EFC’s). Om die net zo effectief te laten functioneren als een klassiek distributiecentrum is een leerproces, vertelt Rob Jacobs, manager Supply Chain Development & Performance bij Jumbo. “In foodretail zijn de marges flinterdun en de aantallen groot. Tien seconden waste of winst zijn al substantieel.”

Jumbo wilde daarom naar hartenlust kunnen experimenteren met procesaanpassingen, zonder de feitelijke workflow te verstoren. Hiervoor vroegen ze Pipple hun EFC virtueel na te bouwen. Binnen veertien weken stond er een perfect model van de werkelijkheid.

Simulaties

Toen kon het simuleren beginnen: ze bekeken het effect van aparte verzamelgebieden voor snelle en langzaam lopende goederen. En ze testten wat verschillende aanvultijden deden met de voorraden. Jacobs: “De simulaties brachten verbeteringen in beeld waar we niet eens aan hadden gedacht.” Het bracht Jumbo veel: er zijn nu minder kratten nodig, de productiviteit van de EFC’s is verbeterd en het magazijn wordt sneller en beter gevuld. Met wat aanpassingen kunnen ze het simulatiemodel bovendien gebruiken om toekomstige EFC’s in te richten.

Toepasbare waarde

Jacobs is, naast de resultaten, bijzonder te spreken over de flexibele instelling van Pipple. Omdat hij agile wilde werken werd na elke tussenfase opnieuw bekeken wat er van Pipple nodig was om verder te verbeteren. “Niet ideaal voor een partij als Pipple, maar voor hen was dat geen enkel probleem.” Bovendien was Jacobs naar eigen zeggen een strenge business owner. “Aan alleen een geweldig mooie regressieanalyse had ik niks. Elk tussenproduct moest meteen toepasbare waarde hebben.” Daarin slaagde Pipple. Helemaal bijzonder vindt Jacobs het dat Pipple de simulatiesoftware van Jumbo zo snel in de vingers had. “Dat getuigde van een enorme drive, die aanstekelijk werkte op de rest van het team.” Hij zal Pipple vaker inschakelen. “Ze maken het niet complexer dan nodig. Als het op de achterkant van een bierviltje kan, doen ze dat. Die mentaliteit sluit goed aan bij Jumbo DNA.“

Rob Jacobs

manager Supply Chain Development & Performance at Jumbo

Door de opkomst van thuisbezorging in de foodretail kwam Jumbo, expert in fulfilment, voor nieuwe uitdagingen te staan. Samen met Pipple maakten ze zich de finesses van het thuisbezorgen eigen.

Wie zijn boodschappen thuis laat bezorgen wil niet de ene dag een container vol hagelslag voor de deur en de volgende een met wc-papier. Het moet een kratje zijn, gevuld met kleine eenheden. Er mag niks van het boodschappenlijstje ontbreken. En de chips moet boven op het pak melk en niet andersom.

E-commerce fulfilment

Dat bestellingen afleveren aan consumenten een heel ander verhaal is dan de bevoorrading van supermarkten, was Jumbo al vroeg duidelijk. Om de groei van e-commerce het hoofd te bieden bouwden ze twee e-commerce fulfilment centrum (EFC’s). Om die net zo effectief te laten functioneren als een klassiek distributiecentrum is een leerproces, vertelt Rob Jacobs, manager Supply Chain Development & Performance bij Jumbo. “In foodretail zijn de marges flinterdun en de aantallen groot. Tien seconden waste of winst zijn al substantieel.”

Jumbo wilde daarom naar hartenlust kunnen experimenteren met procesaanpassingen, zonder de feitelijke workflow te verstoren. Hiervoor vroegen ze Pipple hun EFC virtueel na te bouwen. Binnen veertien weken stond er een perfect model van de werkelijkheid.

Simulaties

Toen kon het simuleren beginnen: ze bekeken het effect van aparte verzamelgebieden voor snelle en langzaam lopende goederen. En ze testten wat verschillende aanvultijden deden met de voorraden. Jacobs: “De simulaties brachten verbeteringen in beeld waar we niet eens aan hadden gedacht.” Het bracht Jumbo veel: er zijn nu minder kratten nodig, de productiviteit van de EFC’s is verbeterd en het magazijn wordt sneller en beter gevuld. Met wat aanpassingen kunnen ze het simulatiemodel bovendien gebruiken om toekomstige EFC’s in te richten.

Toepasbare waarde

Jacobs is, naast de resultaten, bijzonder te spreken over de flexibele instelling van Pipple. Omdat hij agile wilde werken werd na elke tussenfase opnieuw bekeken wat er van Pipple nodig was om verder te verbeteren. “Niet ideaal voor een partij als Pipple, maar voor hen was dat geen enkel probleem.” Bovendien was Jacobs naar eigen zeggen een strenge business owner. “Aan alleen een geweldig mooie regressieanalyse had ik niks. Elk tussenproduct moest meteen toepasbare waarde hebben.” Daarin slaagde Pipple. Helemaal bijzonder vindt Jacobs het dat Pipple de simulatiesoftware van Jumbo zo snel in de vingers had. “Dat getuigde van een enorme drive, die aanstekelijk werkte op de rest van het team.” Hij zal Pipple vaker inschakelen. “Ze maken het niet complexer dan nodig. Als het op de achterkant van een bierviltje kan, doen ze dat. Die mentaliteit sluit goed aan bij Jumbo DNA.“

Door de opkomst van thuisbezorging in de foodretail kwam Jumbo, expert in fulfilment, voor nieuwe uitdagingen te staan. Samen met Pipple maakten ze zich de finesses van het thuisbezorgen eigen.

Wie zijn boodschappen thuis laat bezorgen wil niet de ene dag een container vol hagelslag voor de deur en de volgende een met wc-papier. Het moet een kratje zijn, gevuld met kleine eenheden. Er mag niks van het boodschappenlijstje ontbreken. En de chips moet boven op het pak melk en niet andersom.

E-commerce fulfilment

Dat bestellingen afleveren aan consumenten een heel ander verhaal is dan de bevoorrading van supermarkten, was Jumbo al vroeg duidelijk. Om de groei van e-commerce het hoofd te bieden bouwden ze twee e-commerce fulfilment centrum (EFC’s). Om die net zo effectief te laten functioneren als een klassiek distributiecentrum is een leerproces, vertelt Rob Jacobs, manager Supply Chain Development & Performance bij Jumbo. “In foodretail zijn de marges flinterdun en de aantallen groot. Tien seconden waste of winst zijn al substantieel.”

Jumbo wilde daarom naar hartenlust kunnen experimenteren met procesaanpassingen, zonder de feitelijke workflow te verstoren. Hiervoor vroegen ze Pipple hun EFC virtueel na te bouwen. Binnen veertien weken stond er een perfect model van de werkelijkheid.

Simulaties

Toen kon het simuleren beginnen: ze bekeken het effect van aparte verzamelgebieden voor snelle en langzaam lopende goederen. En ze testten wat verschillende aanvultijden deden met de voorraden. Jacobs: “De simulaties brachten verbeteringen in beeld waar we niet eens aan hadden gedacht.” Het bracht Jumbo veel: er zijn nu minder kratten nodig, de productiviteit van de EFC’s is verbeterd en het magazijn wordt sneller en beter gevuld. Met wat aanpassingen kunnen ze het simulatiemodel bovendien gebruiken om toekomstige EFC’s in te richten.

Toepasbare waarde

Jacobs is, naast de resultaten, bijzonder te spreken over de flexibele instelling van Pipple. Omdat hij agile wilde werken werd na elke tussenfase opnieuw bekeken wat er van Pipple nodig was om verder te verbeteren. “Niet ideaal voor een partij als Pipple, maar voor hen was dat geen enkel probleem.” Bovendien was Jacobs naar eigen zeggen een strenge business owner. “Aan alleen een geweldig mooie regressieanalyse had ik niks. Elk tussenproduct moest meteen toepasbare waarde hebben.” Daarin slaagde Pipple. Helemaal bijzonder vindt Jacobs het dat Pipple de simulatiesoftware van Jumbo zo snel in de vingers had. “Dat getuigde van een enorme drive, die aanstekelijk werkte op de rest van het team.” Hij zal Pipple vaker inschakelen. “Ze maken het niet complexer dan nodig. Als het op de achterkant van een bierviltje kan, doen ze dat. Die mentaliteit sluit goed aan bij Jumbo DNA.“

Rob Jacobs

manager Supply Chain Development & Performance at Jumbo

Geinteresseerd?

Neem contact op.