Elke dag bereiken 11,5 miljoen koffers dankzij de techniek van Vanderlande hun bestemming. De robots van de Veghelse automatiseerder jagen bovendien 45 miljoen pakjes per dag door de distributiecentra van onder meer Amazon, UPS en DHL. Aan data dus geen gebrek. Pipple helpt Vanderlande door de bomen het bos te zien.

Geen hogere wiskunde

Data science beschouwt Fred Verstraaten niet als hogere wiskunde. Hij is afgestudeerd Informaticus (Radboud Universiteit) en nu Digital Transformation Officer bij Vanderlande. Veel lastiger vindt hij het om zijn collega’s te overtuigen van de waarde van de data, die vaak voor het oprapen ligt. “We zijn van oorsprong een familiebedrijf; veel collega’s staan graag zelf te sleutelen in de fabriek. Dat siert hen, maar tegelijkertijd nemen we beslissingen nog te vaak op intuïtie en buikgevoel.” Hoog tijd voor ‘fact-based decision making’, vindt hij.

Fijn klein

Data Science zit nog niet in de genen van ons bedrijf en dan laten we ons graag begeleiden door een externe partij voor wie het core-business is. De keus viel op Pipple, een relatief klein en modern bureau. Verstraaten: “Pipple reageert altijd erg snel en denkt proactief mee. Dat is precies wat ik verwacht van een leverancier”.

Patronen herkennen

Data stroomt door de organisatie, wordt geconsumeerd en geproduceerd door mensen en systemen ter ondersteuning van onze processen om onze klanten van dienst te kunnen zijn. Verbanden kunnen zien is van strategisch belang. Verstraaten: “We stuurden enorme Excelbestanden naar honderden managers in tientallen landen, zonder enig grip op het gebruik of de interpretatie ervan. Bovendien liepen rapportages langs elkaar heen. Verbanden werden nauwelijks gelegd. Dat doen we inmiddels veel beter. Wij herkennen patronen in onze cijfers voordat de directie ze zien.”

Besparing

Een klapper die op den duur tonnen bespaart, maakte Vanderlande dankzij het verband dat Pipple legde tussen het callregistratie- en het ERP-systeem. Verstraaten: “Sindsdien signaleren we het heel vroeg als er opvallend veel reserve-onderdelen voor een bepaalde component besteld worden. We geven de producent van de component een seintje dat er mogelijk iets niet in de haak is in zijn productie. Die kan daardoor snel ingrijpen, zodat wij veel minder last hebben van defecte onderdelen.”

Competence development

Pipple heeft ook de opdracht om data science in de genen van het bedrijf te krijgen. Verstraaten: “We slepen onze Pippelaars mee naar allerlei directie- en stuurgroep meetings.” Hij wil zijn mensen op het niveau van de Pippelaars krijgen. Of hoger. “Laatst liet Pipple ons in teams tegen elkaar strijden: het groepje dat het algoritme wist te maken dat de biervoorkeur van een -fictieve- manager het beste voorspelde, won een bierpakket. We hadden de grootste lol. Ook dat is een kracht van Pipple: ze krijgen iedereen enthousiast over data.”

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl