Veel bedrijven, ook NGOs en andere non-profit organisaties, zijn gebaat bij data science. Met het inzetten van de juiste datamodellen kunnen zij nog meer mensen helpen doordat bijvoorbeeld hun efficiëntie omhooggaat, of ze een beter inzicht krijgen in wat voor soort hulp ze op welke plek het best kunnen bieden.  Dit soort not-for-profit/non-profit instanties (NGO’s) hebben echter vaak geen budget voor data science, waardoor maatschappelijke kansen verloren gaan. Onder het motto ‘the only thing that will redeem mankind is cooperation’ van wiskundige en nobelprijswinnaar Bertrand Russell, zijn zes datagedreven bedrijven Soltegro, ICT Group, CQM, Greenhouse, Sioux en Pipple een partnership aangegaan om NGO’s te helpen. 

Sustainable Development Goals 

Veel van deze organisaties hebben een doelstelling die valt onder de Sustainable Development Goals, een initiatief van de Verenigde Naties (VN) waarin 17 maatschappelijke en duurzame agendapunten staan voor alle VN lidstaten die voor 2030 moeten zijn bereikt. Met het partnership ‘Data & Purpose’ hopen we NGO’s met data science en AI te ondersteunenbij het behalen van hun doelen. Het is heel mooi om als data bedrijf op deze manier de kans te krijgen om indirect een steentje bij te dragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals,” aldus Jeroen de Haas (Directeur Pipple).

Data science with a purpose

Bij Pipple werken we al jaren samen met organisaties als 510 – het data initiatief van het Nederlandse Rode Kruis en The Ocean Cleanup. Modellen die ontwikkeld zijn voor onze klanten kunnen vaak met een kleine aanpassing worden ingezet bij NGO’s. Zo is er gewerkt aan een model dat bepaalt hoe resources eerlijk verdeeld kunnen worden onder gebieden waar dit het meest noodzakelijk was. Daarnaast heeft Pipple geholpen om in kaart te brengen wat de impact van rampen in het verleden zijn geweest, om het mogelijk te maken een voorspelling te doen over de impact van een toekomstige ramp. Zo kan er op de meest kwetsbare plekken het snelst hulp worden geboden.  

Pipple zet werkstudenten vanuit Pipple in bij deze organisaties die begeleid worden door ervaren werknemers van Pipple. Door samen te optimaliseren en innoveren, leren we van elkaar. Hierdoor is niet alleen de NGO geholpen, maar wordt de kennis en kunde van maatschappelijke toepassingen binnen Pipple ook breder. Met als gevolg dat we nog meer organisaties kunnen helpen. Zo werken we samen aan een betere toekomst waarin commerciële en maatschappelijke uitdagingen hand in hand gaan. 

Vragen over het laatste nieuws, events en pr?

Thijs kan je alles over onze organisatie, missie en visie vertellen.
Hij komt graag met je in contact!

Thijs Verhaegh
Marketing Manager
communicatie@pipple.nl