Supply chain en logistiek

“Onze planners houden zich nu alleen nog bezig met complexe keuzes”

Pierre van Diesen

Vice President Land Transport @ DB Schenker Benelux

Ze werkten zich drie slagen in de rondte, de planners bij DB Schenker. Maar alle inspanningen ten spijt lukte het ze niet om het personeelstekort samen op te vangen. En dus moest het roer om. Daarvoor werd Pipple aan boord gehaald.
“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, beweerde Cruijff ooit. Pierre van Diesen, vice-president Landtransport bij DB Schenker Benelux, kan daarover meepraten. Toen hij zag hoe hoog de werkdruk opliep, wist hij: dit is hét moment om onze processen te optimaliseren.
Daarvoor moet je Pipple hebben, kreeg hij uit verschillende hoeken te horen. Van Diesen legde zijn probleem voor aan Jeroen de Haas: “We zijn logistiekelingen, dus ik was wel benieuwd wat er mogelijk is als iemand met algoritmes gaat gooien.”
Daarop dook Pipple het bedrijf in. Van Diesen “Ze gingen naast onze planners zitten. Ook tijdens avond- en nachtdiensten.” De planners kregen allerlei vragen om de oren. Vooral als ze het systeem overruleden. “Vaak had dat te maken met de beperkingen van het systeem. Daarin kon je bijvoorbeeld niet de sluitingstijden in een bepaald dorpje vastleggen. Informatie die wel in het hoofd van de planner zat.”

Met respect
Met die nieuwsgierigheid oogstte Pipple het respect van de planners. Ook hun begrijpelijke taalgebruik hielp daarbij. Tot opluchting van van Diesen: “Een computer ging het denkwerk van onze mensen doen, sneller en beter dan we zelf konden. Maar dat deed niets af aan het feit dat zij daarvóór ook uitstekend werk leverden.”

Gelukkig zijn de planners juist heel enthousiast over het hele traject. Van Diesen: “Veel van hun werk was saai en repetitief, misschien wel tachtig procent. Dat stuk doet de computer nu. Planningen waar we voorheen vijf uur over deden, doen we tegenwoordig in een kwartier. Daardoor houden de planners zich alleen nog bezig met complexe keuzes. Dat scheelt niet alleen enorm in werkdruk, ook in werkplezier.”
Bovendien zijn er door de scherpere planning minder kilometers en minder chauffeursuren nodig voor dezelfde vracht. “De vervoerskosten van de 7500 zendingen die we dagelijks in Nederland en België uitvoeren zijn substantieel gedaald.”

Zonder nieuw planningssysteem
“Het mooie is dat er niet eens een nieuw planningssysteem voor nodig was.”, aldus van Diesen. “Iets wat veel andere partijen ons probeerden te verkopen. Maar wij doen niet aan lokale systemen. Jeroen snapte dat. Hij maakte wat we hadden gewoon slimmer.”
Inmiddels is DB Schenker helemaal overstag, vertelt van Diesen: “Er is een eigen innovatieafdeling uit de grond gestampt van 120 man. We maken nu veel meer gebruik van onze data dan vroeger. Maar als we ooit eens te lang op onze beurt moeten wachten, weet ik Pipple weer te vinden.”

Pierre van Diesen

Vice President Land Transport @ DB Schenker Benelux

Ze werkten zich drie slagen in de rondte, de planners bij DB Schenker. Maar alle inspanningen ten spijt lukte het ze niet om het personeelstekort samen op te vangen. En dus moest het roer om. Daarvoor werd Pipple aan boord gehaald.
“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, beweerde Cruijff ooit. Pierre van Diesen, vice-president Landtransport bij DB Schenker Benelux, kan daarover meepraten. Toen hij zag hoe hoog de werkdruk opliep, wist hij: dit is hét moment om onze processen te optimaliseren.
Daarvoor moet je Pipple hebben, kreeg hij uit verschillende hoeken te horen. Van Diesen legde zijn probleem voor aan Jeroen de Haas: “We zijn logistiekelingen, dus ik was wel benieuwd wat er mogelijk is als iemand met algoritmes gaat gooien.”
Daarop dook Pipple het bedrijf in. Van Diesen “Ze gingen naast onze planners zitten. Ook tijdens avond- en nachtdiensten.” De planners kregen allerlei vragen om de oren. Vooral als ze het systeem overruleden. “Vaak had dat te maken met de beperkingen van het systeem. Daarin kon je bijvoorbeeld niet de sluitingstijden in een bepaald dorpje vastleggen. Informatie die wel in het hoofd van de planner zat.”

Met respect
Met die nieuwsgierigheid oogstte Pipple het respect van de planners. Ook hun begrijpelijke taalgebruik hielp daarbij. Tot opluchting van van Diesen: “Een computer ging het denkwerk van onze mensen doen, sneller en beter dan we zelf konden. Maar dat deed niets af aan het feit dat zij daarvóór ook uitstekend werk leverden.”

Gelukkig zijn de planners juist heel enthousiast over het hele traject. Van Diesen: “Veel van hun werk was saai en repetitief, misschien wel tachtig procent. Dat stuk doet de computer nu. Planningen waar we voorheen vijf uur over deden, doen we tegenwoordig in een kwartier. Daardoor houden de planners zich alleen nog bezig met complexe keuzes. Dat scheelt niet alleen enorm in werkdruk, ook in werkplezier.”
Bovendien zijn er door de scherpere planning minder kilometers en minder chauffeursuren nodig voor dezelfde vracht. “De vervoerskosten van de 7500 zendingen die we dagelijks in Nederland en België uitvoeren zijn substantieel gedaald.”

Zonder nieuw planningssysteem
“Het mooie is dat er niet eens een nieuw planningssysteem voor nodig was.”, aldus van Diesen. “Iets wat veel andere partijen ons probeerden te verkopen. Maar wij doen niet aan lokale systemen. Jeroen snapte dat. Hij maakte wat we hadden gewoon slimmer.”
Inmiddels is DB Schenker helemaal overstag, vertelt van Diesen: “Er is een eigen innovatieafdeling uit de grond gestampt van 120 man. We maken nu veel meer gebruik van onze data dan vroeger. Maar als we ooit eens te lang op onze beurt moeten wachten, weet ik Pipple weer te vinden.”

Pierre van Diesen

Vice President Land Transport @ DB Schenker Benelux

Ze werkten zich drie slagen in de rondte, de planners bij DB Schenker. Maar alle inspanningen ten spijt lukte het ze niet om het personeelstekort samen op te vangen. En dus moest het roer om. Daarvoor werd Pipple aan boord gehaald.
“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, beweerde Cruijff ooit. Pierre van Diesen, vice-president Landtransport bij DB Schenker Benelux, kan daarover meepraten. Toen hij zag hoe hoog de werkdruk opliep, wist hij: dit is hét moment om onze processen te optimaliseren.
Daarvoor moet je Pipple hebben, kreeg hij uit verschillende hoeken te horen. Van Diesen legde zijn probleem voor aan Jeroen de Haas: “We zijn logistiekelingen, dus ik was wel benieuwd wat er mogelijk is als iemand met algoritmes gaat gooien.”
Daarop dook Pipple het bedrijf in. Van Diesen “Ze gingen naast onze planners zitten. Ook tijdens avond- en nachtdiensten.” De planners kregen allerlei vragen om de oren. Vooral als ze het systeem overruleden. “Vaak had dat te maken met de beperkingen van het systeem. Daarin kon je bijvoorbeeld niet de sluitingstijden in een bepaald dorpje vastleggen. Informatie die wel in het hoofd van de planner zat.”

Met respect
Met die nieuwsgierigheid oogstte Pipple het respect van de planners. Ook hun begrijpelijke taalgebruik hielp daarbij. Tot opluchting van van Diesen: “Een computer ging het denkwerk van onze mensen doen, sneller en beter dan we zelf konden. Maar dat deed niets af aan het feit dat zij daarvóór ook uitstekend werk leverden.”

Gelukkig zijn de planners juist heel enthousiast over het hele traject. Van Diesen: “Veel van hun werk was saai en repetitief, misschien wel tachtig procent. Dat stuk doet de computer nu. Planningen waar we voorheen vijf uur over deden, doen we tegenwoordig in een kwartier. Daardoor houden de planners zich alleen nog bezig met complexe keuzes. Dat scheelt niet alleen enorm in werkdruk, ook in werkplezier.”
Bovendien zijn er door de scherpere planning minder kilometers en minder chauffeursuren nodig voor dezelfde vracht. “De vervoerskosten van de 7500 zendingen die we dagelijks in Nederland en België uitvoeren zijn substantieel gedaald.”

Zonder nieuw planningssysteem
“Het mooie is dat er niet eens een nieuw planningssysteem voor nodig was.”, aldus van Diesen. “Iets wat veel andere partijen ons probeerden te verkopen. Maar wij doen niet aan lokale systemen. Jeroen snapte dat. Hij maakte wat we hadden gewoon slimmer.”
Inmiddels is DB Schenker helemaal overstag, vertelt van Diesen: “Er is een eigen innovatieafdeling uit de grond gestampt van 120 man. We maken nu veel meer gebruik van onze data dan vroeger. Maar als we ooit eens te lang op onze beurt moeten wachten, weet ik Pipple weer te vinden.”

Ze werkten zich drie slagen in de rondte, de planners bij DB Schenker. Maar alle inspanningen ten spijt lukte het ze niet om het personeelstekort samen op te vangen. En dus moest het roer om. Daarvoor werd Pipple aan boord gehaald.
“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, beweerde Cruijff ooit. Pierre van Diesen, vice-president Landtransport bij DB Schenker Benelux, kan daarover meepraten. Toen hij zag hoe hoog de werkdruk opliep, wist hij: dit is hét moment om onze processen te optimaliseren.
Daarvoor moet je Pipple hebben, kreeg hij uit verschillende hoeken te horen. Van Diesen legde zijn probleem voor aan Jeroen de Haas: “We zijn logistiekelingen, dus ik was wel benieuwd wat er mogelijk is als iemand met algoritmes gaat gooien.”
Daarop dook Pipple het bedrijf in. Van Diesen “Ze gingen naast onze planners zitten. Ook tijdens avond- en nachtdiensten.” De planners kregen allerlei vragen om de oren. Vooral als ze het systeem overruleden. “Vaak had dat te maken met de beperkingen van het systeem. Daarin kon je bijvoorbeeld niet de sluitingstijden in een bepaald dorpje vastleggen. Informatie die wel in het hoofd van de planner zat.”

Met respect
Met die nieuwsgierigheid oogstte Pipple het respect van de planners. Ook hun begrijpelijke taalgebruik hielp daarbij. Tot opluchting van van Diesen: “Een computer ging het denkwerk van onze mensen doen, sneller en beter dan we zelf konden. Maar dat deed niets af aan het feit dat zij daarvóór ook uitstekend werk leverden.”

Gelukkig zijn de planners juist heel enthousiast over het hele traject. Van Diesen: “Veel van hun werk was saai en repetitief, misschien wel tachtig procent. Dat stuk doet de computer nu. Planningen waar we voorheen vijf uur over deden, doen we tegenwoordig in een kwartier. Daardoor houden de planners zich alleen nog bezig met complexe keuzes. Dat scheelt niet alleen enorm in werkdruk, ook in werkplezier.”
Bovendien zijn er door de scherpere planning minder kilometers en minder chauffeursuren nodig voor dezelfde vracht. “De vervoerskosten van de 7500 zendingen die we dagelijks in Nederland en België uitvoeren zijn substantieel gedaald.”

Zonder nieuw planningssysteem
“Het mooie is dat er niet eens een nieuw planningssysteem voor nodig was.”, aldus van Diesen. “Iets wat veel andere partijen ons probeerden te verkopen. Maar wij doen niet aan lokale systemen. Jeroen snapte dat. Hij maakte wat we hadden gewoon slimmer.”
Inmiddels is DB Schenker helemaal overstag, vertelt van Diesen: “Er is een eigen innovatieafdeling uit de grond gestampt van 120 man. We maken nu veel meer gebruik van onze data dan vroeger. Maar als we ooit eens te lang op onze beurt moeten wachten, weet ik Pipple weer te vinden.”

Pierre van Diesen

Vice President Land Transport @ DB Schenker Benelux

Geinteresseerd?

Neem contact op.