Data Science en innovatie

“Bij Pipple werken business savvy wiskundigen”

Robert Egging

International Head of Retail Data Strategy at innogy (E.ON group)

Een pool van data scientists binnen innogy beginnen die de eigen business afdelingen bedient. Dat was het plan, aldus Robert Egging, International Head of Retail Data Strategy bij innogy (E.ON group). Tot ze onderzochten op welke thema’s de verschillende afdelingen data-ondersteuning wensten. De behoefte bleek op een ander vlak te liggen.

Analysecapaciteit was geen probleem, ontdekte het team van Egging dankzij een zogenaamde ‘data stock taking’. “Onze mensen wisten de prachtigste modellen te bouwen uit een veelvoud van bronnen. Maar ze gaven beperkt antwoord op de werkelijke behoeftes van business owners. Daardoor leverden de inspanningen op het gebied van artificial intelligence en data science minder businesswaarde op dan er potentieel te behalen was.”

Executiekracht

Er bleek vooral behoefte aan een ‘execution manager’: iemand die zorgt dat er modellen komen die wél naadloos aansluiten op de user stories van de business owners. Een persoon die bovendien de controller erbij betrekt, zodat ook die zijn zegen geeft aan het model en daarmee tekent voor de verwachte waarde van de gevraagde investeringen. “Dat validatiespel kun je niet bij elke data scientist neerleggen. De meesten worden daar doodongelukkig van.”, volgens Egging.

Empathisch vermogen

En dus ging hij op zoek naar wat hij grappend een ‘consultant en nerd ineen’ noemt. Zo iemand kreeg hij intern niet gevonden. Gelukkig bleek Pipple te grossieren in data scientists met een groot empathisch vermogen. “Daar werken business savvy wiskundigen. Ze vinden het leuk om een model te maken. Maar ook om aan tafel te zitten bij een management team. En om in simpele bewoordingen aan teams uit te leggen wat ze aan het doen zijn en wat daarvan de waarde is.”

Opschalen

De waarde die de samenwerking met Pipple oplevert is duidelijk zichtbaar. Zo kunnen ze inmiddels voorspellen wie er van de grootzakelijke klanten zijn toekomstige energierekening prima kan betalen, welke leads de meeste conversie opleveren en komen er modellen die helpen te bepalen welke aanbieding welke consument het best verleidt.

Egging ziet de kansen alleen nog maar verder groeien. “We hebben 22 miljoen innogy-klanten. De impact van een werkend model is al vrij snel groot, omdat het zich bijna eindeloos laat opschalen: je kunt hetzelfde trucje toepassen op nog meer segmenten in nog meer landen.” Dat wordt versterkt door de overname door E.ON. “Dat betekent meer dan een verdubbeling van onze klanten. En onze nieuwe collega’s hebben ook allerlei modellen op de plank liggen. Door onze kennis te delen kunnen we gezamenlijk enorme stappen maken.”

Robert Egging

International Head of Retail Data Strategy at innogy (E.ON group)

Een pool van data scientists binnen innogy beginnen die de eigen business afdelingen bedient. Dat was het plan, aldus Robert Egging, International Head of Retail Data Strategy bij innogy (E.ON group). Tot ze onderzochten op welke thema’s de verschillende afdelingen data-ondersteuning wensten. De behoefte bleek op een ander vlak te liggen.

Analysecapaciteit was geen probleem, ontdekte het team van Egging dankzij een zogenaamde ‘data stock taking’. “Onze mensen wisten de prachtigste modellen te bouwen uit een veelvoud van bronnen. Maar ze gaven beperkt antwoord op de werkelijke behoeftes van business owners. Daardoor leverden de inspanningen op het gebied van artificial intelligence en data science minder businesswaarde op dan er potentieel te behalen was.”

Executiekracht

Er bleek vooral behoefte aan een ‘execution manager’: iemand die zorgt dat er modellen komen die wél naadloos aansluiten op de user stories van de business owners. Een persoon die bovendien de controller erbij betrekt, zodat ook die zijn zegen geeft aan het model en daarmee tekent voor de verwachte waarde van de gevraagde investeringen. “Dat validatiespel kun je niet bij elke data scientist neerleggen. De meesten worden daar doodongelukkig van.”, volgens Egging.

Empathisch vermogen

En dus ging hij op zoek naar wat hij grappend een ‘consultant en nerd ineen’ noemt. Zo iemand kreeg hij intern niet gevonden. Gelukkig bleek Pipple te grossieren in data scientists met een groot empathisch vermogen. “Daar werken business savvy wiskundigen. Ze vinden het leuk om een model te maken. Maar ook om aan tafel te zitten bij een management team. En om in simpele bewoordingen aan teams uit te leggen wat ze aan het doen zijn en wat daarvan de waarde is.”

Opschalen

De waarde die de samenwerking met Pipple oplevert is duidelijk zichtbaar. Zo kunnen ze inmiddels voorspellen wie er van de grootzakelijke klanten zijn toekomstige energierekening prima kan betalen, welke leads de meeste conversie opleveren en komen er modellen die helpen te bepalen welke aanbieding welke consument het best verleidt.

Egging ziet de kansen alleen nog maar verder groeien. “We hebben 22 miljoen innogy-klanten. De impact van een werkend model is al vrij snel groot, omdat het zich bijna eindeloos laat opschalen: je kunt hetzelfde trucje toepassen op nog meer segmenten in nog meer landen.” Dat wordt versterkt door de overname door E.ON. “Dat betekent meer dan een verdubbeling van onze klanten. En onze nieuwe collega’s hebben ook allerlei modellen op de plank liggen. Door onze kennis te delen kunnen we gezamenlijk enorme stappen maken.”

Robert Egging

International Head of Retail Data Strategy at innogy (E.ON group)

Een pool van data scientists binnen innogy beginnen die de eigen business afdelingen bedient. Dat was het plan, aldus Robert Egging, International Head of Retail Data Strategy bij innogy (E.ON group). Tot ze onderzochten op welke thema’s de verschillende afdelingen data-ondersteuning wensten. De behoefte bleek op een ander vlak te liggen.

Analysecapaciteit was geen probleem, ontdekte het team van Egging dankzij een zogenaamde ‘data stock taking’. “Onze mensen wisten de prachtigste modellen te bouwen uit een veelvoud van bronnen. Maar ze gaven beperkt antwoord op de werkelijke behoeftes van business owners. Daardoor leverden de inspanningen op het gebied van artificial intelligence en data science minder businesswaarde op dan er potentieel te behalen was.”

Executiekracht

Er bleek vooral behoefte aan een ‘execution manager’: iemand die zorgt dat er modellen komen die wél naadloos aansluiten op de user stories van de business owners. Een persoon die bovendien de controller erbij betrekt, zodat ook die zijn zegen geeft aan het model en daarmee tekent voor de verwachte waarde van de gevraagde investeringen. “Dat validatiespel kun je niet bij elke data scientist neerleggen. De meesten worden daar doodongelukkig van.”, volgens Egging.

Empathisch vermogen

En dus ging hij op zoek naar wat hij grappend een ‘consultant en nerd ineen’ noemt. Zo iemand kreeg hij intern niet gevonden. Gelukkig bleek Pipple te grossieren in data scientists met een groot empathisch vermogen. “Daar werken business savvy wiskundigen. Ze vinden het leuk om een model te maken. Maar ook om aan tafel te zitten bij een management team. En om in simpele bewoordingen aan teams uit te leggen wat ze aan het doen zijn en wat daarvan de waarde is.”

Opschalen

De waarde die de samenwerking met Pipple oplevert is duidelijk zichtbaar. Zo kunnen ze inmiddels voorspellen wie er van de grootzakelijke klanten zijn toekomstige energierekening prima kan betalen, welke leads de meeste conversie opleveren en komen er modellen die helpen te bepalen welke aanbieding welke consument het best verleidt.

Egging ziet de kansen alleen nog maar verder groeien. “We hebben 22 miljoen innogy-klanten. De impact van een werkend model is al vrij snel groot, omdat het zich bijna eindeloos laat opschalen: je kunt hetzelfde trucje toepassen op nog meer segmenten in nog meer landen.” Dat wordt versterkt door de overname door E.ON. “Dat betekent meer dan een verdubbeling van onze klanten. En onze nieuwe collega’s hebben ook allerlei modellen op de plank liggen. Door onze kennis te delen kunnen we gezamenlijk enorme stappen maken.”

Een pool van data scientists binnen innogy beginnen die de eigen business afdelingen bedient. Dat was het plan, aldus Robert Egging, International Head of Retail Data Strategy bij innogy (E.ON group). Tot ze onderzochten op welke thema’s de verschillende afdelingen data-ondersteuning wensten. De behoefte bleek op een ander vlak te liggen.

Analysecapaciteit was geen probleem, ontdekte het team van Egging dankzij een zogenaamde ‘data stock taking’. “Onze mensen wisten de prachtigste modellen te bouwen uit een veelvoud van bronnen. Maar ze gaven beperkt antwoord op de werkelijke behoeftes van business owners. Daardoor leverden de inspanningen op het gebied van artificial intelligence en data science minder businesswaarde op dan er potentieel te behalen was.”

Executiekracht

Er bleek vooral behoefte aan een ‘execution manager’: iemand die zorgt dat er modellen komen die wél naadloos aansluiten op de user stories van de business owners. Een persoon die bovendien de controller erbij betrekt, zodat ook die zijn zegen geeft aan het model en daarmee tekent voor de verwachte waarde van de gevraagde investeringen. “Dat validatiespel kun je niet bij elke data scientist neerleggen. De meesten worden daar doodongelukkig van.”, volgens Egging.

Empathisch vermogen

En dus ging hij op zoek naar wat hij grappend een ‘consultant en nerd ineen’ noemt. Zo iemand kreeg hij intern niet gevonden. Gelukkig bleek Pipple te grossieren in data scientists met een groot empathisch vermogen. “Daar werken business savvy wiskundigen. Ze vinden het leuk om een model te maken. Maar ook om aan tafel te zitten bij een management team. En om in simpele bewoordingen aan teams uit te leggen wat ze aan het doen zijn en wat daarvan de waarde is.”

Opschalen

De waarde die de samenwerking met Pipple oplevert is duidelijk zichtbaar. Zo kunnen ze inmiddels voorspellen wie er van de grootzakelijke klanten zijn toekomstige energierekening prima kan betalen, welke leads de meeste conversie opleveren en komen er modellen die helpen te bepalen welke aanbieding welke consument het best verleidt.

Egging ziet de kansen alleen nog maar verder groeien. “We hebben 22 miljoen innogy-klanten. De impact van een werkend model is al vrij snel groot, omdat het zich bijna eindeloos laat opschalen: je kunt hetzelfde trucje toepassen op nog meer segmenten in nog meer landen.” Dat wordt versterkt door de overname door E.ON. “Dat betekent meer dan een verdubbeling van onze klanten. En onze nieuwe collega’s hebben ook allerlei modellen op de plank liggen. Door onze kennis te delen kunnen we gezamenlijk enorme stappen maken.”

Robert Egging

International Head of Retail Data Strategy at innogy (E.ON group)

Geinteresseerd?

Neem contact op.